PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR REFLEKTIF MATEMATIS DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF

Authors

  • Rachmat Rachmat Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Hepsi Nindiasari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Maman Fathurrohman Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30999/ujmes.v5i1.916

Keywords:

Teams Games Tournament, Mathematical Reflective Thinking, Cognitive Style

Abstract

The purpose of this study was to analyse the influence of the Teams Games Tournament (TGT) learning model against the
student’s mathematical reflective thinking skills based on cognitive styles. The results showed that: (1) student’s mathematical
reflective thinking skills learning with the Teams Games Tournament learning model are higher than those using scientific
learning models; (2) Mathematical reflective thinking skills between students who have field independent cognitive style and
follow learning with the Teams Games Tournament learning model is lower than those students who have field dependent
cognitive style (3) Mathematical reflective thinking skills between students who have a field independent cognitive style and
follow learning with the Teams Games Tournament learning model higher than the students who follow the learning model
Scientific learning; (4) Mathematical reflective thinking skills between students who have a field dependent cognitive style
and follow learning with the Teams Games Tournament learning model higher than the students who follow learning with
the learning model Scientific (5) There is no influence of interaction between learning models with cognitive style to the
mathematical reflective thinking skills of students

References

Aisyah, C. (2013). Pengaruh Penggunaan Media Komik Matematika dan Gaya Kognitif Siswa terhadap Hasil

Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Pandeglang. Tesis Program Studi Teknologi Pembelajaran Program

Pascasarjana UNTIRTA. Tidak diterbitkan.

Anastasi, A. dan Urbina, S. (1998). Tes Psikologi. Jakarta: Prenhallindo.

Basir, M. A. (2015). Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan Matematika

FKIP Unissula, 3(1), 106–114.

Brown & Frederick. (1983). Principles of Educational and Psychological Testing. New York: Holt Rinehart

and Winston Inc..

Hidayat, B. R., Sugiarto, B., & Pramesti, G. (2013). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan

Soal Pada Materi Ruang Dimensi Tiga Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan

Matematika Solusi, 1(1), 39–46. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/12348242.pdf

Lestari, K.E. dan Mokhammad, R.Y. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung : Aditama

Massick, S. Et.all. (1976). Individualit in Learning. San Fransisco: Freeman.

Muslich, M. (2007). KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman dan Pengembangan.

Jakarta : Bumi Aksara

Nindiasari, H. (2011). Pengembangan bahan ajar dan instrumen untuk meningkatkan berpikir

reflektif matematis berbasis pendekatan metakognitif pada siswa sekolah menengah atas (SMA).

Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika FMIFA Universitas Negeri Yogyakarta.,

p.251.

Nindiasari, H., Kusumah, Y., Sumarmo, U., & Sabandar, J. (2014). Pendekatan Metakognitif untuk

Meningkatkan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa SMA. Edusentris, Jurnal Ilmu

Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 80–90.

Nurdiansyah dan Eni, F.F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo L: Nizamia Learning Center

Putra, F. G. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games

Tournament (TGT) Berbantuan Software Cabri 3D di Tinjau Dari Kemampuan Koneksi Matematis

Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 53–66. https://doi.org/10.24042/AJPM.V6I2.43

Sardiman. (2004). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Persada

Slameto. (2012). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Sudimahayasa, N. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Tgt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Partisipasi, Dan Sikap Siswa, 45–53.

Sumarmo, U., dkk. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung : Refika Aditama

Sugiyono. (2011). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

TIM MKPBM. (2003). Strategi Belajar Mengajar Matematika (edisi revisi). Bandung : Universitas

Pendidikan Indonesia

Trisnawati & Dhoriva, U.W. (2015). Perbandingan Keefektifan Quantum Teaching Dan Tgt Pada

Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Prestasi dan Motivasi, 2(2), 297. Retrieved from

https://media.neliti.com/media/publications/129636-ID-perbandingan-keefektifan-quantumteachin.

pdf

Taniredja, T., dkk. (2011). Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung : Alfabeta

Wahyuni, F. T. (2018). Berpikir Reflektif Dalam Berpikir Reflektif Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Awal

Tinggi Dan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(c).

Witkin, H. (1977). Field Dependent- Field Independent Cognitive Style and Their Educational Implications.

Review of Educational

Downloads

Published

2020-08-04

Citation Check