PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION TERHADAP SELF CONCEPT DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL MATEMATIS

Authors

  • Akhmad Marium Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Heni Pujiastuti Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Abdul Fatah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30999/ujmes.v4i1.846

Keywords:

Realistic Mathematics Education Approach, Self Conept, and Early Mathematical Capabilities.

Abstract

Learning using the Realistic Mathematics Education approach is a learning model using a teaching approach that starts from the things that are real for students in the learning process. The Realistic Mathematics Education (RME) approach in learning applied to class VII A SMP Negeri 3 Ciruas as a sample used as an experimental class has shown an increase in student attitudes in terms of their attitude is a self concept. Learning that is carried out both in class and outside the classroom will work if there are students who have high creativity, of course, in thinking. One of the supports for the creative mindset of students is the application of learning models that are used like the Realistic Mathematics Education (RME) approach which serves to Improve Self Concept in terms of Students' Early Mathematical Capabilities in Learning Activities.

References

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta.

Asikin, M., & Junaedi, I. (2013). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP dalam Setting Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education). UNNES Journal of Mathematics Education Research, 2(1).

Azwar, S. (1996). Tes Prestasi: Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar (II). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. (N. Hidayah, Ed.). Jogjakarta.

Hendriana, H., Rohaeti Eti, E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. (N. F. Atif, Ed.) (Kesatu). Bandung: PT Refika Aditama.

Hidayat, R., & Iksan, Z. H. (2015). The Effect of Realistic Mathematic Education on Students ’ Conceptual Understanding of Linear Progamming, (December), 2438–2445.

Ika, T, D., & DSL, N. (2012). Penerapan Pembelajaran Realistic Mathematics Educatin (RME) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Sub Pokok Bahasan Perbandingan dan Skala di SMP Negeri 3 Arjasa Kelas VII B Semester Ganjil Tahun Ajaran 2012/2013. Kadikma, 3(3), 133–146.

Irmansyah, A. (2011). Efektifitas Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME ) terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD. Jurnal Pendidikan, 12(1 Maret), 33–40.

Lestari, Eka, Karunia, Yudhanegara, Ridwan, M. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. (Anna, Ed.) (Kedua). Bandung: PT Refika Aditama.

Lestari A, A. (2014). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Soal Cerita tentang Himpunan di Kelas VII MTsN Palu Barat. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 2(September 2014).

Nur’aini, S. E., Irawati, R., & Julia. (2016). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Educatin (RME) terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa pada Materi Menyederhanakan Pecahan. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 691–700.

Purwaningrum, D., & Sumardi. (2016). Efek Strategi Pembelajaran ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika terhadap Hasil Belajar Matematika kelas XI IPS, (1), 155–167.

Rahman, R. (2012). Hubungan antara self-concept terhadap matematika dengan kemampuan berpikir kreatif matematik siswa. Infinity, 1(1), 19–30.

Sarismah. (2013). Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Segitiga Kelas VII-H SMP Negeri 7 Malang. Artikel, (I).

Sugesti, F. E., Budiyono, & Subanti, S. (2014). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Structured Numbered Heads ( SNH ) dan Two Stay Two Stray ( TSTS ) dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education ( RME ) pada Prestasi Belajar Matematika ditinjau dari Adversity Quotient ( AQ ) Siswa. Journal of Mathematics and Mathematics Education, 4(1), 1–10.

Sugiyono. (2011). Statistika untuk Penelitian (19th ed.). Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Syaodih, N. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (ketujuh). Bandung.

Sumarmo, U., Hidayat, W., & Zukarnaen, R. (2011). No Title, 17–33.

Susanti, Susi, D., Wahyudi, & Suripto. (2012). Model Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri Krapyak 2 Tahun Ajaran 2011/2012.

US, S. (2012). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik terhadap Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Motivasi Belajar. Cakrawala Pendidikan, XXXI(Juni 2012), 244–255.

Wahyudi. (2015). Pengembangan Model Realistic Mathematics Education ( RME ) dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika bagi Mahasiswa Prodi PGSD FKIP UNS Kampus Kebumen. Jurnal Paedogogia, 18(2), 64–73.

Downloads

Published

2020-06-16

Citation Check