Kesiapan Pustakawan Menghadapi Vandalisme Bahan Pustaka di Perpustakaan Daerah Tulungagung
DOI:
https://doi.org/10.30999/n-jils.v4i2.1499Keywords:
Vandalisme, Perpustakaan, PustakawanAbstract
Vandalism is an act of destruction of an item or thing, reducing both the aesthetic and the value of information it contains. The library of Tulungagung area was not spared by the vandalism. Preying on library materials, including scribbles, obeying, folding, underlining, to mark with a dye. The purpose of this research is to find out the role librarians play in the destruction of library materials and the obstacles the librarian faces in preventing library material from being vandalized. The study USES a descriptive qualitative approach. Data retrieval is made through observation, interviews, and documentation. The result of this study is that librarians have undertaken a wide range of efforts such as socialization, supervision, reprimand, CCTV installation, to a coordinated effort to further the destruction of library materials. But of the many roles that librarians have, there are barriers to addressing these issues, the absence of sanctions, the lack of electronic security, the youth of youth, the lack of supervision, the lack of socialization, to the lack of update awareness.
Keywords: vandalism, library, library material
ABSTRAK
Vandalisme merupakan aksi perusakan terhadap suatu barang atau benda sehingga mengurangi nilai estetika maupun nilai informasi yang terdapat di dalamnya. Perpustakaan Daerah Tulungagung tidak luput dari aksi perusakan tersebut. Menyasar pada bahan pustaka, meliputi pencoretan, perobekan, melipat, menggaris bawahi, hingga menandai menggunakan pewarna. Tujuan dari adanya penelitian ini adalah untuk mengetahui peran yang dilakukan pustakawan dalam menghadapi vandalisme bahan pustaka dan kendala yang di hadapi pustakawan dalam mencegah terjadinya vandalisme bahan pustaka. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Pengambilan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini adalah pustakawan sudah melakukan berbagai macam upaya seperti sosialisasi, pengawasan, teguran, pemasangan CCTV, hingga preservasi untuk menindaklanjuti terjadinya vandalisme bahan pustaka. Namun dari sekian banyaknya peran yang sudah dilakukan pustakawan, terdapat beberapa kendala dalam mengatasi permasalahan tersebut di antaranya, tidak adanya sanksi, tidak adanya pengamanan elektronik, usia pemustaka, kurangnya pengawasan, kurangnya sosialisasi hingga kurangnya kesadaran pemustaka.
References
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: Jejak.
Basuki, Sulistyo. (1991). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Baihaqi. (2016). Pengawasan Sebagai Fungsi Manajemen Perpustakaan dan Hubungannya Dengan Disiplin Pustakawan. Jurnal Libria, 8(1), 129–142. http://103.107.187.25/index.php/libria/article/view/1227/920
Barcell, F., & Marlini. (2013). Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Tindakan Vandalisme Di Kantor Arsip Perpustakaan dan Dokumentasi Kota Padang. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 2(1), 27–33. DOI: https://doi.org/10.24036/2287-0934
Damayanti, D., Sukaesih, S., & Rainathami, H. (2015). Upaya Pencegahan Penyalahgunaan Koleksi Perpustakaan Kemendikbud. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 3(2), 147. https://doi.org/10.24198/jkip.v3i2.9977
Daryono. (2010). Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Tindakan Vandalisme Koleksi Perpustakaan dan Upaya Pencegahannya. Media Pustakawan, 17(1), 22-27. Retrieved from https://ejournal.perpusnas.go.id/mp/article/download/866/848
Emzir. (2011). Analisis Data: Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajawali Press
Fatmawati, E. (2018). Preservasi, Konservasi, dan Restorasi Bahan Perpustakaan. LIBRIA, 10(1), 13–32. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/3379
Listiyani. (2010). Penyalahgunaan Koleksi Perpustakaan (Studi Kasus di Perpustakaan Umum Yayasan Lia Pramuka). Universitas Indonesia. Retrieved November 23, 2021, from https://lib.ui.ac.id/file?file=digital/20160877-RB13L199p-Penyalahgunaan%20koleksi.pdf
Magfira, S. A. (2019). Evaluasi Kegiatan Pencegahan Perilaku Vandalisme Terhadap Pelestarian Koleksi Cetak di UPT Perpustakaan UIN Ar-Raniry Banda Aceh. In Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9). file:///D:/VANDALISME/Siti Aulia Maghfira, 150503129, FAH, IP, 082277110097.pdf
Marliana, E. (2020). Peran Pustakawan Dalam Mengatasi Vandalisme di Unit Pelaksana Teknis (UPT) Perpustakaan Universitas Jambi. Retrieved November 23, 2021, from http://repository.uinjambi.ac.id/3327/1/Skripsi%20Elpia%20Marliana.pdf
Purwono. (2013). Profesi Pustakawan Mengadapi Tantangan Perubahan. Yogyakarta: Graha Ilmu
Rahmawati, N. A. (2017). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pelayanan Sumber Informasi di Perpustakaan. Libria, 9(2), 125–132. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/2390
Rahmawati, N. (2019). Perilaku Vandalisme Bahan Pustaka di UPT Perpustakaan Universitas Bengkulu. Al-Maktabah, 4(1), 34. DOI: http://dx.doi.org/10.29300/mkt.v4i1.2039
Sarosa, Samiaji. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Kanisius
Humaira, F., Soe Warno, & Miana, H. (2016). Kendala-Kendala Yang Dihadapi Guru Dalam Memanfaatkan Media Berbasis Komputer Di Sd Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 28–39. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/article/view/338
Sudarsana, U. (2018). Upaya Pustakawan Dalam Mengatasi Vandalisme. Nusantara - Journal of Information and Library Studies, 1(1), 52. https://doi.org/10.30999/n-jils.v1i1.271
Syaikhu, A., & Ginting, S. A. (2011). Keamanan Koleksi Perpustakaan. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 20(1), 35–44. https://unsla-dev.uns.ac.id/neounsla/index.php?p=show_detail&id=46863&keywords=
Wibowo, S. A., Ramli, A. H., & Nukman, I. (2016). Pengaruh Kohesivitas Kelompok dan Ewuh Pakewuh terhadap Pemberian Teguran Atasan Kepada Bawahan. Psikoislamika: Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam, 13(1), 19. https://doi.org/10.18860/psi.v13i1.6406
Vandalisme. (2016). Pada KBBI Daring. Retrieved November 23, 2021, from https://kbbi.web.id/vandalisme.
Yanti, R., Arifyanto, A.T., & Rudin, A. (2020). Faktor-faktor Penyebab Vandalisme Siswa dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Ilmiah Bening (Belajar Bimbingan dan Konseling), 4(1), 69-76. http://ojs.uho.ac.id/index.php/bening/article/view/10491/0
Yusuf, A.M. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Nusantara Journal of Information and Library Studies journal and afiliasi as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Nusantara Journal of Information and Library Studies and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Nusantara Journal of Information and Library Studies journal are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [copyright transfer form]. The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Rosiana Nurwa Indah (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Nusantara Journal of Information and Library Studies (N-JILS)
Program Studi Ilmu Perpustakaan dan Informasi
Jl. Soekarno Hatta No. 530 Bandung
Email: jils.uninus@gmail.com