Hiwar Method In Increasing The Speaking Skill Of Ma'had Al-Jami'ah Students
DOI:
https://doi.org/10.30999/an-nida.v11i2.2575Keywords:
Hiwar Method, Speaking Skills, Ma’hadAbstract
References
Achoita, A. (2019). Bahasa Arab dan metode pengajarannya. Tadris : Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 12(2).
Afifuddin. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. In CV Pustaka Setia.
Alhaddad, M. R. (2018). HAKIKAT KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(1). https://doi.org/10.48094/raudhah.v3i1.23
Ansori. (2021). Pemikiran Pendidikan Muhammad Athiyah Al-Abrasyi. Tadiban: Journal of Islamic Education, 2(1).
Azis, R. (2019). Hakikat & Prinsip Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 8(2).
Bagoes, I. M. (2004). Filsafat Penelitian & Metode Penelitian Sosial. Pustaka Pelajar.
Bahasa, A. I.-D. J. B. dan P., & 2011, undefined. (n.d.). Strategi-strategi belajar bahasa asing. Ejournal.Unp.Ac.Id. Retrieved June 28, 2021, from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/linguadidaktika/article/view/1259
Daniswara, D. A., Anwariati, F. L. F., & Atsaniyah, L. N. (2020). PELAKSANAAN KEGIATAN “MUHADHARAH” DI BEBERAPA PONDOK MODERN SEBAGAI UPAYA UNTUK MELATIH “MAHARAH KALAM” PARA SANTRI. 4(0), 235–244. http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/569
Darmadi, H. (2015). Tugas, peran, kompetensi, dan tanggung jawab menjadi guru profesional. Jurnal Edukasi, 13(2).
Efflamengo, L., & Asyrofi, S. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Siswa Tunanetra di MAN 2 Sleman. EDULAB: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.14421/edulab.2019.42-03
Fathul Maujud, H. (n.d.). Pembinaan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab (Mahart al-Kalam) Santri dan Santriwati di Pondok Pesantren Darul Hikmah Pagutan Karang Genteng Kota Mataram. In journal.uinmataram.ac.id. Retrieved June 28, 2021, from https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/eltsaqafah/article/download/447/192
Fitriani, I., Ninoersy, T., & Mubshirah, D. (2021). برنامج الطلاقة بالعربية ستين يومابدار اللغة العربية. لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 10(2). https://doi.org/10.22373/ls.v10i2.8824
Hamid, H. M. A., Baharuddin, H. U., & Mustofa, B. (2008). Pembelajaran bahasa Arab : pendekatan, metode, strategi, materi, dan media. UIN Malang Press.
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab hermawan. Remaja Rosdakarya.
Indrawan, I. (2016). Model Pembelajaran Nabi Muhammad SAW (Hiwar , Analogi , Tashbih, dan Amtsal). Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 1(2). https://doi.org/10.28944/afkar.v1i2.43
Lefudin, L. (2017). Belajar dan pembelajaran: dilengkapi dengan model pembelajaran, strategi pembelajaran, pendekatan pembelajaran dan metode pembelajaran. Deepublish.
Lichandra, F., & Sobarna, A. (2022). Konsep Demokrasi Pendidikan dalam Pemikiran John Dewey dan Muhammad Athiyah Al-Abrasyi. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2). https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.2772
Masrizal, Marzuki, Awali, S., Yudha, A., Ulfa, M., & Aida, N. (2019). Code of Ethics for Teachers in Islamic Education Perspective Muhammad Athiyah Al-Abrasyi. Britain International of Linguistics Arts and Education (BIoLAE) Journal, 1(2). https://doi.org/10.33258/biolae.v1i2.87
Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Mufarokah, A. (2009). Strategi Belajar Mengajar. Teras. https://ecampus.unusia.ac.id/repo/handle/123456789/8820
Muhibbin, S. (2010). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan baru (Edisi Revisi). Cetakan Ke-15. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 53(9).
Musthafa, I., & Hermawan, A. (2018). Metodologi Penelitian Bahasa Arab: Konsep Dasar. Strategi, Metode, Teknik, Pertama (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2018).
Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-kalam) Melalui Metode Muhadtsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Minhaj : Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 129–145. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/alminhaj/article/view/1027
Ninoersy, T. (2016). Integritas Pendidik Profesional dalam Tinjauan Al-Qurâ€TMan. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(2). https://doi.org/10.22373/je.v1i2.601
Ninoersy, T., Za, T., & Wathan, ; Najmul. (2019). Manajemen Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kurikulum 2013 Pada Sman 1 Aceh Barat. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 05(1).
Ratnaningtyas, O. (2019). Implementasi Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. 3, 21–44.
SANGID, A., & MUHIB, M. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN MUHADATSAH. Tarling : Journal of Language Education, 2(1). https://doi.org/10.24090/tarling.v2i1.2226
Siafurrahman, & Ujiarti, T. (2013). Manajemen dalam Pembelajaran. PT Indeks.
Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke‐21. Cv.Cipta Media Edukasi.
Unsi, B. T. (2015). Kemahiran Berbicara Bahasa Arab melalui Penciptaan Lingkungan Bahasa. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 3(1), 123–141. https://doi.org/10.52431/TAFAQQUH.V3I1.42
Wahab, M. A. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Posmetode. ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 59–74. https://doi.org/10.15408/a.v2i1.1519
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2022 An-Nida: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).