Profil Pemahaman Guru Terhadap Komponen Mutu Guru Pada Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan Jenjang SMA/MA
DOI:
https://doi.org/10.30999/an-nida.v11i3.2464Keywords:
Mutu Guru, Kompetensi Guru, Profesi Guru, Inovasi, KreatifitasAbstract
References
Abdullah, Ramli. (2016). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal Vol. 4 No. 1.
Amiruddin. (2018). Upaya Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Kompetensi Guru untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan pada SMA Negeri di Kota Banda Aceh. Journal of Islamic Education: Dayah Vol. 1, 182-204.
Apud, A. (2020). Strategi Peningkatan Mutu Guru Sekolah Di Lingkungan Pesantren. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 87-96.
Asyafah, Abas. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Tarbawy Vol. 6 No. 1, Mei, 19-32.
Astuti, E. K. D., Rochman, C., Farida, I., & Hasanah, A. (2020). Analisis Pemahaman Guru Terhadap Standar Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (PTK) Di Tingkat SMP/MTS. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 103-112.
Bruce Joyce, M. W. (2000). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon.
Fahrudin. (2020). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Budaya Religius Di SMPN 44 Bandung. Vol. 7 No. 2 November, 126-139.
Hambali, Muh. (2016). Manajemen Pengembangan Kompetensi Guru PAI. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 1, 70-89.
Indriani, F. (2015). Kompetensi Pedagogik Guru dalam Mengelola Pembelajaran IPA di SD dan MI. Fenomena, 7(1), 17-28.
Khoerunnisa, Anggi. Syafei, Makhmud. Fakhruddin, Agus. (2014). Peranan Guru PAI Dalam Menghidupkan Kehidupan Beragama Di Sekolah Menengah. Indonesian Journal of Islamic Education: Tarbawy Vol. 1 No. 2, 118-131.
Melawati, Nur. Asyafah, Abas. Suryana, Toto. (2016). Peran Guru Dalam Membina Etos Belajar Melalui Mata Pelajaran Pai Di Sekolah. Indonesian Journal of Islamic Education: Tarbawy Vol. 3 No. 1, 118-131.
Munirah. (2015). Sistem Pendidikan di Indonesia: antara keinginan dan realita. Auladuna, Vol. 2 No. 2, 239-240.
Permana, N. S. (2017). Peningkatan Mutu Tenaga Pendidik dengan Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Studia Didaktika, 11(01), 1-8.
Saputra, A, Nur. Rahman, A.M. (2020). Profesi Guru: Antara Motivasi Pribadi Dan Keluarga. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Socius Vol. 9, No. 2, Oktober, 104-114.
Sugiarti, S., Retnowati, R., & Suhardi, E. (2018). Hubungan Antara Kompetensi Profesional Dan Motivasi Berprestasi Dengan Kreativitas Kerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 683-691.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suriadi. (2018). Etika Interaksi Edukatif Guru dan Murid Menurut Perspektif Syaikh ʻAbd Al-Ṣamad Al-Falimbānī . Vol. 1, No. 2, 145-163.
Syaodih Sukmadinata, Nana. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Timor, H. (2018). Mutu Sekolah; Antara Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 25(1), 21-30.
Wahyuni, W., Entang, M., & Herfina, H. (2019). Peningkatan Produktivitas Kerja Guru Melalui Pengembangan Supervisi Kepala Sekolah Dan Kreativitas Kerja. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 725-730.
Wardati, Zahrul. (2019). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak pada Habib Alby Homeschooling. Journal of Islamic Education: Dayah Vol. 2, No. 2, 261-280.
Wirani, Syifa Aulia. Fakhruddin, Agus. Afriatien, Toto Suryana. (2020). Pengembangan Bahan Literasi PAI Berbasis Media Sosial. Tarbawy Vol. 7 No. 1, Mei 2020, 80- 96.
Yasin, Ahmad Fatah. (2011). Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam Di Madrasah. Jurnal El-Qudwah Vol. 1 No. 5, April, 157-18.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2023 An-Nida: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).