MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA INTERAKSI DALAM MEMBENTUK GAYA HIDUP ANAK REMAJA

Authors

  • Lidya Cici Rahmayanti
  • Sabit Sabit
  • Winda Novita Sari

Abstract

The purpose of the study was to find out from social media Instagram as a medium of interaction in shaping the lifestyle of teenagers in Kutamandiri Village. The method used is descriptive research that uses a qualitative approach. The data collection techniques used in this study were through observation, interviews and documentation studies. Based on the results of social media research, Instagram is the dominant social media used by teenagers. Instagram has a very interesting feature so that teenagers often interact on Instagram. Instagram can also shape the lifestyle of teenagers, because Instagram provides access for teenagers to express themselves freely in public. Teenagers’ lifestyles change and they are formed from their interests and interests with lifestyles that become a place to exist for others.

References

Agianto, R., Setiawati, A., & Firmansyah, R. (2020). Pengaruh Media Sosial Instagram Terhadap Gaya Hidup dan Etika Remaja. TEMATIK- Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 7(2), 130-139.

Anwar, F. (2017). Perubahan dan permasalahan media sosial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 1(1), 137-144.

Arianti, G. (2017). Kepuasan Remaja Terhadap Penggunaan Media Sosial Instragram Dan Path. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi,

(2), 180-192.

Fadhli, R., Nurlidia, R. F., & Syam, R. Z. A. (2019). Generasi Z pada Pemilihan Gubernur Jawa Barat: Bagaimana Mereka Berperilaku dengan Informasi. Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan, dan Kearsipan, 21(1).

Irawan, E., & Yusuf, Y. (2017). Instagram Sebagai Gaya Hidup Masyarakat Kota Pekanbaru (Studi Komunitas Instagram Di Kota Pekanbaru) (Doctoral dissertation, Riau University).

Kaffah, S., Syam, R. Z. A., & Nurlidia, R.

F. Pemanfaatan Media Sosial pada Perpustakaan Perguruan Tinggi: Studi pada Perpustakaan Perguruan Tinggi di Singapura.

Mahendra, B. (2017). Eksistensi Sosial Remaja Dalam Instagram (Sebuah Perspektif Komunikasi). Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 151–160.

Manampiring, R. A. (2015). Peranan Media Sosial Instagram Dalam Interaksi Sosial Antar Siswa SMA Negeri I Manado (Studi pada Jurusan IPA Angkatan 2012). ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 4(4).

Nasrullah, Rulli, 2015, Media Sosial. Bandung:Simbiosa Rekatama Media Nasrullah, Rulli. (2015). Media sosial Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Ningsih, S. W., & Putra, A. A. (2020). Intensitas Penggunaan Media Sosial Instagram dengan Gaya Hidup Hedonis Pada Remaja Di Pekanbaru. Psychopolytan: Jurnal Psikologi, 3(2), 113–118.

Prihatiningsih, W. (2017). Motif penggunaan media sosial instagram di kalangan remaja. Communication, 8(1), 51-65.

Sakti, B. C., & Yulianto, M. (2013). Penggunaan Media Sosial Instagram Dalam Pembentukan Identitas Diri Remaja. Interaksi-Online, 6(4), 1–12.

Saryono, A.S. (2010). Metodologi penelitian. Yogyakarta: Nuha Medika

Syahreza, M. F., & Tanjung, I. S. (2018). Motif dan Pola Penggunaan Media Sosial Instagram di Kalangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Unimed. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 61-84.

Tamburaka, Apriadi. (2013). Literasi Media. Jakarta: Rajawali Press.

Published

2021-09-01

Issue

Section

Article