KINERJA PUSTAKAWAN LAYANAN SIRKULASI DALAM MEMANFAATKAN SENAYAN LIBRARY MANAGEMENT SYSTEM (SLiMS)
DOI:
https://doi.org/10.30999/n-jils.v4i1.1199Keywords:
Kinerja, Pustakawan, Senayan Library Management SystemAbstract
This study aims to determine the performance of librarians in terms of knowledge, skills, attitudes, and obstacles faced by librarians in utilizing SLiMS at UPT Pasundan University Library, Bandung. The method used in this research is qualitative method. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation studies. Informants in this study amounted to two people who are librarians of circulation services. The data analysis technique uses data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that first, the knowledge and understanding of librarians in utilizing SLiMS can be said to be good. Although librarians only know the role of SLiMS in completing their work. Whereas SLiMS can be used in planning the work to be done by the librarian. Second, the skills of circulation service librarians in utilizing SLiMS can be said to be skilled. This can be seen from the ability of librarians to use various features available in SLiMS for borrowing, returning, extending, fines and other activities related to activities in library circulation services. Third, the attitude of the circulation service librarian in utilizing SLiMS can be said to be good. This can be seen from the ease of completing work and satisfaction with the work that has been completed by the librarian. Fourth, the obstacles experienced by circulation service librarians in utilizing SLiMS are difficulties in installing and migrating data to SLiMS because the software previously used was different.
Keywords: performance; librarian; senayan library management system
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kinerja pustakawan dilihat dari aspek pengetahuan, keterampilan, sikap, dan hambatan yang dihadapi pustakawan dalam memanfaatkan SLiMS di UPT Perpustakaan Universitas Pasundan Bandung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Informan dalam penelitian ini berjumlah dua orang yang merupakan pustakawan bagian layanan sirkulasi. Tekink Analisa data menggunakan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan, bahwa pertama, pengetahuan dan pemahaman pustakawan dalam memanfaatkan SLiMS dapat dikatakan baik. Meskipun pustakawan hanya mengetahui peran SLiMS dalam menyelesaikan pekerjaan mereka. Padahal SLiMS bisa digunakan dalam merencanakan pekerjaan yang akan dikerjakan oleh pustakawan. Kedua, Keterampilan pustakawan layanan sirkulasi dalam memanfaatkan SLiMS dapat dikatakan terampil. Hal ini terlihat dari mampunya pustakawan dalam menggunakan berbagai fitur yang ada pada SLiMS untuk kegiatan peminjaman, pengembalian, perpanjangan, denda dan lain sebagainya yang berkaitan dengan kegiatan pada layanan sirkulasi perpustakaan. Ketiga, sikap pustakawan layanan sirkulasi dalam memanfaatkan SLiMS dapat dikatakan baik. Hal ini terlihat adanya kemudahan dalam menyelesaikan pekerjaan dan kepuasan akan pekerjaan yang sudah diselesaikan oleh pustakawan. Keempat, hambatan yang dialami oleh pustakawan layanan sirkulasi dalam memanfaatkan SLiMS adalah kesulitan dalam menginstal dan melakukan migrasi data ke SLiMS dikarenakan software yang sebelumnya digunakan berbeda.
References
Arnomo, I. (2016). Pemanfaatan Perangkat Lunak Open Source “SLiMS” untuk Repository Perguruan Tinggi. Studia Informatika: Jurnal Sistem Informasi, 9(2), 2016, 147-158. Retrieved from http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/sisteminformasi/article/viewFile/7644/4251
Hajar, H.W., & Rachman, M.A. (2020). Peran Media Sosial pada Perilaku Informasi Mahasiswa dalam Menyikapi Isu Kesehatan. Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan dan Kearsipan (JIPK), 2(2), 103-115. http://dx.doi.org/10.7454/jipk.v22i2.215
Harmawan. (2016). Kompetensi Pustakawan Antara Harapan dan Kerisauan. Retrieved from https://library.uns.ac.id/kompetensi-pustakawan-antara-harapan-dan-kerisauan
Istiana, P. (2014). Layanan Perpustakaan. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Indah, R.N. (2019). Kontribusi Lembaga Informasi Di Era Disrupsi Dan Globalisasi. Nusantara Journal of Information and Library Studies (N-JILS), 2(1), 79-92. https://jurnal.uninus.ac.id/index.php/JILS/article/view/518.
Indah, R.N., Ruqayah, F., & Syam, R.Z.A. (2019). Inovasi Layanan Informasi Di Era Disrupsi. Prosiding Tajam Dan Akurat Mengungkap Praktik Teknologi Dan Literasi oleh UPT Perpustakaan Universitas Tidar. Retrieved from http://repositori.untidar.ac.id/karya-dosen/index.php?p=show_detail&id=113&keywords=
Indah, R.N., Syam, R.Z.A., & Aulia, U. (2021). Dampak Perubahan Sistem Otomasi Slims Ke Inlislite Di Perpustakaan SMK Negeri 9 Bandung. Tibanndaru: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 5(1), 148-158. 10.30742/tb.v5i1.1295.
Lasa, HS. (2005). Manajemen Perpustakaan Sekolah. Yogyakarta: Pinus.
Lestari, T. (2014). Pemanfaatan Senayan Library Management System Pada Sistem Katalogisasi, Membership Dan Sirkulasi Perpustakaan SMK Di DIY. https://eprints.uny.ac.id/42577/
Nawawi, H. (2005). Manajemen Strategik Organisasi Non Profit Bidang Pemerintahan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Budiman, & Riyanto A. (2013). Kapita Selekta Kuisioner Pengetahuan Dan Sikap Dalam Penelitian Kesehatan. Jakarta : Salemba Medika.
Republik Indonesia. (2007). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 43 tahun 2007 Tentang Perpustakaan. Jakarta: Sekretariat Negara.
Sulaiman, S., & Suprapto, S. (2019). Model Evaluasi Kinerja Pustakawan Sebagai Dasar Pengembangan Profesionalisme Pustakawan di PTKIN. IJAL (Indonesian Journal of Academic Librarianship), 2(2), 51–64. Retrieved from http://journals.apptisjatim.org/index.php/ijal/article/view/47
Sulistyo-Basuki. (2010). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sumaryati, N., Cepi R., & Miyarso D.A. (2014). Implementasi Software Senayan Library Management Systems (SLiMS) Pada Perpustakaan Sekolah Studi Deskriptif pada Perpustakaan SMA Negeri 2 Kota Bandung. Jurnal Edulibinfo, 1(2), 104-111. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/edulibinfo/article/view/8952
Supriyanto, W. (2008). Teknologi Informasi Perpustakaan: strategi Perancangan Perpustakaan Digital. Yogyakarta: Kanisius.
Sutarno, N.S. (2006). Manajemen Perpustakaan: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Sagung Seto.
Yusuf, A. M. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Padang : UNP Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Nusantara Journal of Information and Library Studies journal and afiliasi as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Nusantara Journal of Information and Library Studies and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Nusantara Journal of Information and Library Studies journal are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [copyright transfer form]. The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Rosiana Nurwa Indah (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Nusantara Journal of Information and Library Studies (N-JILS)
Program Studi Ilmu Perpustakaan dan Informasi
Jl. Soekarno Hatta No. 530 Bandung
Email: jils.uninus@gmail.com