PROGRAM LITERASI INFORMASI BERTEMA SEJARAH DI SD NASIMA
DOI:
https://doi.org/10.30999/n-jils.v4i1.1159Keywords:
Perpustakaan Sekolah, Literasi Informasi, Arsitektur Informasi, The Big 6Abstract
Currently, many children understand technology, so information search is done through the internet instead of libraries, and technology also makes children more aware of the history of other countries than the history of Indonesia. The purpose of this study is to find out information literacy programs with historical themes at Nasima Elementary School. This study used the descriptive qualitative method. The research subjects were school students and librarians of SD Nasima. The results of the big 6 analysis, namely Task Definition, the librarian gave the task to students to find out about history. At the stage of Information Seeking Strategies. Students determine what sources will be used such as books, magazines, audio, video, and others. In the Location and Access stage, students visit the library. In the Use of Information stage, students are asked to read, listen and watch. At the Synthesis stage, students combine information from various sources and are asked to present the results of the information obtained. At the Evaluation stage, students evaluate what has been done. The most effective activity for students to receive the information presented is by watching videos.
Keywords: school library; information literacy; information architecture; the big 6
ABSTRAK
Saat ini banyak anak-anak paham teknologi, sehingga pencarian informasi dilakukan melalui internet bukan perpustakaan, dan teknologi juga membuat anak-anak lebih paham sejarah negara lain daripada sejarah Indonesia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui program literasi informasi bertema sejarah di SD Nasima. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Subjek penelitian adalah siswa sekolah dan pustakawan SD Nasima. Hasil analisis the big 6, yaitu task definition pustakawan memberi tugas kepada siswa untuk mencari tahu tentang sejarah. Pada tahap information seeking strategies. siswa menentukan sumber apa yang akan dipakai seperti buku, majalah, audio, video dan lain-lain. Pada tahap location and access siswa mengunjungi perpustakaan. pada tahap use of information siswa diminta membaca, mendengarkan dan menonton. pada tahap synthesis siswa menggabungkan informasi dari berbagai sumber, dan diminta untuk mempresentasikan dari hasil informasi yang didapatkan. Pada tahap evaluation, siswa mengevaluasi dari apa yang sudah dilakukan. Adapun kegiatan yang paling efektif dalam siswa menerima informasi yang disampaikan adalah dengan menonton video.
References
Ananta, Z. M. (2019). Pelaksanaan program literasi informasi perpustakaan Universitas Negeri Medan (Thesis). Univeritas Sumatera Utara, Padang
Bororing, H. (2016). Pemanfaatan jasa layanan sirkulasi UPT perpustakaan oleh mahasiswa UNSRAT. Acta Diurna, 5(5), 1-18. https://media.neliti.com/media/publications/89808-ID-pemanfaatan-jasa-layanan-sirkulasi-upt-p.pdf
Kalsum, U. (2016). Referensi sebagai layanan, referensi sebagai tempat: sebuah tinjauan terhadap layanan referensi di perpustakaan perguruan tinggi. I’qro, 3(2), 13–22. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/iqra/article/view/305
Kurniasih, N. (2016). Arsitektur informasi. Bandung: Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Padjadjaran
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis : A Methods Sourcebook. USA: SAGE Publications
Novriliam, R. and Yunaldi. (2012). Pemanfaatan perpustakaan sekolah sebagai pusat sumber belajar di Sekolah Dasar Negeri 23 Painan Utara. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 1(1), 141–150. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/iipk/article/view/499
Pattah, S. H. (2014). Literasi informasi: peningkatan kompetensi informasi dalam proses pembelajaran. Jurnal Ilmu Perpustakaan & Kearsipan, 2(2), 117–128. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/khizanah-al-hikmah/article/view/146
Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224. file:///C:/Users/User/Downloads/219-Article%20Text-804-1-10-20180328.pdf
Rahayu, S. (2020). Kemampuan literasi informasi pengelola di perpustakaan madrasah aliyah neger binamu jeneponto (Thesis). Universitas Islam Negeri Alauddin, Makassar.
Septiani, M., & Marlini, M. (2012). Optimalisasi penerapan literasi informasi di perpustakaan SMA Negeri 1 Padang. Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan, 1(1), 75–79. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/iipk/article/view/366
Subarjo, A. H. (2017). Perkembangan teknologi dan pentingnya literasi informasi untuk mendukung ketahanan nasional. Angkasa: Jurnal Ilmiah Bidang Teknologi, 9(2), 1-8. https://ejournals.itda.ac.id/index.php/angkasa/article/view/188.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Nusantara Journal of Information and Library Studies journal and afiliasi as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Nusantara Journal of Information and Library Studies and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Nusantara Journal of Information and Library Studies journal are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [copyright transfer form]. The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Rosiana Nurwa Indah (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Nusantara Journal of Information and Library Studies (N-JILS)
Program Studi Ilmu Perpustakaan dan Informasi
Jl. Soekarno Hatta No. 530 Bandung
Email: jils.uninus@gmail.com